Hoe werkt het reviewsysteem?

Social Market heeft een reviewsysteem geïntegreerd door het hele platform.
Dit stelt leden in staat om reviews (of beoordelingen, ervaringen) betreffende een door een aanbieder geleverde dienst of product (aanbod) in te vullen en te delen met alle overige leden en alle anonieme bezoekers van Social Market.

Inhoud van een review

Of het nu om een dienst of een product gaat, een review omvat altijd de volgende onderdelen:
  • Waardering voor het voortraject, het traject dat voorafging aan de werkelijke levering (bv uitgebrachte offerte of voorlopig advies).
  • Waardering voor het geleverde aanbod zelf (bv geleverde horloge, uitgevoerde autoreparatie).
  • Waardering voor de nazorg, het traject dat volgt op de werkelijke levering (bv service, onderhoud, garantie).
  • Waardering voor de communicatie met de aanbieder.
  • Waardering voor de deskundigheid van de aanbieder.
  • Waardering voor de medewerker(s).
  • Eindoordeel over het geheel.
  • Of je het aanbod/aanbieder aanbeveelt aan anderen.
  • Toelichting van reviewer met extra informatie over de geleverde prestatie.
  • Toelichting van aanbieder.

Hoe komt een review tot stand?

Ieder lid kan een review invullen zodra een aanbod geleverd is. Het maakt daarbij niet uit of het aanbod al dan niet via tussenkomst van Social Market is geleverd.
Het is de bedoeling dat je alle onderdelen opgeeft die van toepassing zijn geweest voor de levering.

Het is ook mogelijk om een review in te vullen indien de levering nog niet is afgerond, of indien dit ook niet gaat gebeuren.
Je geeft dan gewoon alleen die onderdelen op die van toepassing zijn.

Wil je een review ingeven die hoort bij een aanbod waarvan je de levering via Social Market hebt geïnitieerd, dan kun je de review gewoon invullen bij de betreffende lead in het berichtensysteem Social Market Messenger.
Gaat het om een aanbod dat buiten Social Market is afgehandeld, dan kun je een review ingeven via formulier "Schrijf review" dat bij het betreffende aanbod in de advertentie of subwebsite genoemd staat.
Om een review af te ronden dien je een eindoordeel en aanbeveling in te geven. Het schrijven van een duidelijke toelichting wordt zeer gewaardeerd!

Transparant en eerlijk

Social Market heeft sociaal gedrag hoog in het vaandel staan. Daarnaast houden wij ook van transparantie, eerlijkheid en openheid.
Maar om alles in goede banen te leiden, om ervoor te zorgen dat we respectvol met elkaar om gaan en er ook geen leugens verspreid worden, gelden de volgende regels in het kader van reviews:
  • Elke review, waarvan de aanbeveling is ingevuld, wordt direct (dus zonder screening) en openbaar (dus ook voor anonieme bezoekers) getoond in Social Market.
  • Zodra de reviewer een review heeft ingevuld of gewijzigd, wordt de aanbieder hiervan op de hoogte gebracht. De aanbieder kan de review informatie via Social Market Messenger inzien en zijn eigen toelichting in de review invullen of wijzigen. Ook deze informatie wordt direct (dus zonder screening) en openbaar (dus ook voor anonieme bezoekers) getoond in Social Market.
  • Op de toelichtingen in de reviews, van zowel reviewer als aanbieder, zijn de Social Market gedragsregels van toepassing. Met andere woorden, elk lid kan ingrijpen indien onze gedragsregels overtreden worden.

Op deze wijze hopen we dat zowel reviewer als aanbieder voldoende mogelijkheden hebben om op fatsoenlijke en eerlijke wijze zijn/haar kant van het verhaal te belichten.