Wat is leadgeneratie?

Binnen Social Market is een lead een contactmogelijkheid van een persoon, bedrijf of vereniging met een ander persoon, bedrijf of vereniging, waaruit op welke manier dan ook een voordeel kan ontstaan voor beide partijen. Zie pagina Wat is een lead? voor meer informatie.
Leadgeneratie is het totaal van de manieren waarop leads gegenereerd kunnen worden. Een lead kan daarbij digitaal zijn vastgelegd binnen Social Market, maar kan ook op andere wijzen tot stand komen.
In het eerste geval gebeurt dit via de Social Market leadgeneratie formulieren.
In het tweede geval gaat dit buiten onze website om, bijvoorbeeld het per e‑mail versturen van uitnodigingen voor lidmaatschap of het rechtstreeks bellen naar een telefoonnummer, dat in een advertentie of subwebsite van Social Market vermeld staat.
Deze pagina beschrijft alleen de leadgeneratie die volledig binnen Social Market plaatsvindt.

Leadgeneratie formulier

Een leadgeneratie formulier is een invulformulier via welke een bezoeker of lid een (aan)vraag kan indienen omtrent een specifiek aanbod van een aanbieder. Of een bestelling kan plaatsen van mogelijk meerdere soorten aanbod bij een bepaalde aanbieder.
Zodra de lead via het leadgeneratie formulier is ontstaan, is deze via het ingebouwde berichtensysteem Social Market Messenger ook door beide partijen in te zien. Zie ook daarvoor pagina Wat is een lead?.

Standaard formulieren

Bij een aanbod worden altijd standaard de volgende leadgeneratie formulieren getoond:
  • Ik heb een vraag: je kunt een vraag stellen aan een lid.
  • Ik wil mijn korting: indien er sprake is van korting/commissie, dan kun je dat via dit formulier alvast claimen.
  • Schrijf review: je kunt een review, aanbeveling, beoordeling of ervaring schrijven over een aanbod dat je hebt afgenomen van een lid.

Daarnaast bevat de Winkelwagen pagina standaard een leadgeneratie formulier voor het plaatsen van een bestelling.

Zelfgedefiniëerde formulieren

Het is algemeen bekend dat hoe meer informatie er ingevuld moet worden, des te serieuzer de lead wordt. Om leads van hogere kwaliteit te genereren is het daarom mogelijk om ook zelf leadgeneratie formulieren te definiëren.
Maar natuurlijk kun je op deze wijze ook leads segmenteren: door meerdere leadgeneratie formulieren te ontwikkelen, elk met een eigen titel, introductietekst en invulvelden, kan de bezoeker of het lid gerichtere (aan)vragen indienen.

Van zelfgedefiniëerde formulieren liggen de eerste velden altijd vast. In het geval van een anonieme bezoeker betreffen dit de verplichte velden voornaam, achternaam en e‑mailadres en de overige velden postcode, huisnummer en telefoonnummer (je kunt daarbij zelf aangeven welke velden verplicht ingevuld horen te worden).
In geval van een aanvragend lid is ingave van voornaam, achternaam en e‑mailadres niet nodig, aangezien deze reeds bekend zijn.

Naast de hiervoor genoemde standaard contact informatie velden kunnen ook extra invulvelden gedefinieerd worden, van verschillende types (bijvoorbeeld datum, getal, meerkeuze veld, tekst).
Je kunt er daarbij voor kiezen om al die extra velden in dezelfde pagina te tonen als waar de contact informatie velden staan, of ze te tonen in een extra vervolgpagina.
Vind je het bijvoorbeeld erg belangrijk dat je hoe dan ook leads ontvangt, dan zou je ervoor kunnen kiezen om extra vragen op een volgende pagina te stellen: worden ze ingevuld, dan krijg je ze even later alsnog, zoniet, dan heb je in ieder geval al wel een lead binnen.

Voorbeelden

Om een en ander te verduidelijken en te demonstreren tonen we een aantal voorbeelden van leadgeneratie formulieren (het eerste deel van de formulieren varieert naar gelang je wel/niet bent ingelogd):
  • Formulier voor het aanvragen van een hypotheekofferte, waarbij alle velden in de eerste en enige invulpagina worden opgevraagd.
  • Formulier voor het aanvragen van een advies voor een hypotheek, waarbij de contactinformatie velden in de eerste pagina worden getoond en de overige gegevens in de tweede pagina.

Samenwerking met Social Market

Elk lid kan door het plaatsen van aanbod en advertenties en het definieren van extra leadgeneratie formulieren, ontzettend veel mogelijkheden creëren om leads te genereren.
Maar daarmee ben je er nog niet; want je wilt immers ook zoveel mogelijk bezoekers naar je leadgeneratie formulieren trekken.
Ook dat heb je echter voor een groot deel zelf in de hand; enkele mogelijkheden kun je lezen op de pagina waarin tips en tools voor omzetverhoging vermeld staan.

Heb je hier echter geen tijd voor, of wil je nog een stap verder gaan, dan is het ook mogelijk dat je Social Market inschakelt om meer leads proberen te genereren.
Samenwerking met Social Market kan zowel tegen een vaste prijs per promotie-activiteit, als no-cure-no-pay (alleen betalen bij resultaat).

Promotie tegen vaste prijs

Op dit moment is er één mogelijkheid: promotie van een leadgeneratie formulier.
In dit geval laat je een leadgeneratie formulier door Social Market promoten op het internet.
Dit houdt in dat Social Market unieke, zelfgeschreven content in de vorm van tekst, powerpoint presentaties en filmpjes op +- 15 verschillende social media (achtige) sites plaatst, gericht op de zoekwoorden die jij zelf opgeeft.
Het resultaat zal later zijn dat de op het internet geplaatste content ervoor zorgt dat je leadgeneratie formulier meer bezoekers zal gaan ontvangen, rechtstreeks afkomstig van deze social media (achtige) sites en uit zoekmachines.
De prijs van deze promotie werkzaamheden bedraagt € 34,50 (excl. btw).

No-cure-no-pay promotie

Kwa techniek en samenwerkingsmodellen zijn de mogelijkheden daartoe legio, alleen is daadwerkelijke samenwerking natuurlijk niet alleen afhankelijk van vraag en aanbod (want onze tijd is helaas ook beperkt), maar ook van de mate waarin een goed resultaat (lees: extra omzet) haalbaar en/of meetbaar is.
Heb je interesse, dan kun je volledig geautomatiseerd een contract laten opstellen en akkoord bevinden. In de daarna (ook geautomatiseerde) op te stellen detailcontracten wordt vastgelegd welke soorten leads tegen welke voorwaarden (vast bedrag per lead, afgehandelde afspraak of geleverde dienst of product, en/of een percentage van de omzet) geleverd worden.
Vanzelfsprekend is ook hier de term sociaal van toepassing, nu meer in het kader van vertrouwen: indien er ook extra leads of omzet gegenereerd wordt buiten weten van Social Market om, dan vertrouwt Social Market erop uit dat ook dit aan Social Market bekend wordt gemaakt via de daarvoor bedoelde webformulieren.